VOOR JEZELF ZORGEN: VAN 0 NAAR 4X SPORTEN PER WEEK

dinsdag 25 februari 2020

Goedemorgen allemaal. Vandaag is het weer dinsdag en daarom staat er weer een nieuwe post online. Het is weer tijd voor een heel positief artikel, nu moet ik eerlijk zeggen dat ik over het algemeen vrij positief ingesteld ben, maar het ook altijd fijn vindt om positiviteit te delen. Dit jaar staat voor mij in het teken van goed voor jezelf zorgen en rust voor jezelf creëren. Een grote verandering voor mij is dat ik sinds dit jaar van 0 naar 4x sporten per week ben gegaan en dit hele goede gevolgen heeft: ik ga jullie er meer over vertellen.

WAAROM?
De eerste vraag die mensen vaak stellen is: 'Oh jeetje je gaat toch niet afvallen?'. Mijn antwoord daar op is een dikke vette nee. Mijn doel is absoluut niet om af te vallen. De reden dat ik begon met sporten is om wat meer spieren op te bouwen, gezond bezig te zijn en rust in mijn hoofd te creëren. 

Het heeft me een lange tijd tegen gehouden om te gaan sporten want ik had het al zo druk. Ik ben namelijk een ontzettend "bezige bij" om het zo maar te noemen. Ik ben 6 dagen in de week druk bezig waarvan ik 5 dagen aan het werk ben, 1 dag in de week naar school ga en vaak nog een aantal uurtjes inplan voor het bloggen. 

EN NU?
In januari ben ik begonnen met sporten, zo heel lang ben ik dus nog niet bezig. Gewoon met een abonnement bij de sportschool. Aan het begin was het allemaal nog even wennen en de kat uit de boom kijken. Momenteel heb ik een heel schema voor mezelf, de ene keer train ik m'n benen de andere keer m'n rug en de andere keer bijvoorbeeld mijn buik. Zo probeer ik alles in balans te houden.

Ondanks alle drukke en lange dagen moet ik zeggen dat ik me door het sporten veel energieker voel als hiervoor. Ik voel me overdag veel fitter en veel minder snel vermoeid, ik slaap s' avonds ontzettend goed omdat je na het sporten lekker moe wordt. 

HOE PLAN JE DAT IN?
Aan het begin van de week zoek ik voor mezelf alvast wat gaatjes om te gaan sporten. Zo doe ik het meestal als volgt: zondag, dinsdag, woensdag, vrijdag. Twee dagen achter elkaar sporten kan namelijk prima, elke dag kan ook, als je maar niet dezelfde spiergroep gaat trainen als de dag daarvoor. Binnenkort wordt mijn planning omgegooid, ik heb laatst namelijk een lesje kickboksen gehad en vond dit zo leuk dat ik heb besloten me hier ook 1x in de week voor aan te melden.

Ik ga dan voortaan 3x in de week naar de sportschool en 1x in de week kickboksen: je komt dan gewoon aan 4x sporten in de week en vergeet niet dat kickboksen een mega intensieve full body workout is. Deze week ga ik mijn spullen halen en ga ik er mee starten om dit elke week aan mijn schema toe te voegen. 

DWING JEZELF VOORAL NIET
Veel mensen dwingen zichzelf om naar de sportschool te gaan. Dwingen is niet goed. Zorg er wel voor dat je gemotiveerd bent en doorzettingsvermogen hebt; doe dit ook zeker door middel van positieve gedachtes. Hierdoor heb ik namelijk, zelfs na een lange dag, gewoon zin om toch even te gaan sporten: al is het maar een uurtje. 

Maar, soms loopt het ook anders. Deze week had ik op bijvoorbeeld 2 avonden op werk: heel leuk, maar dan kies ik er zelf ook voor om 1x minder te gaan. Je moet jezelf namelijk niet volledig uitputten. 

LET OP JE VOEDING: MAAR STRAF JEZELF NIET
Ook ben ik op mijn voeding ga letten; dit is namelijk al het halve werk. Omdat ik graag spieropbouw wil creëren is het voor mij heel belangrijk dat ik aan mijn eiwitten kom: je spieren hebben dit namelijk hard nodig om te ontwikkelen. Wat ik nu dus doe is mijn dag bijvoorbeeld beginnen met kwark, 's middags voor lunch crackers met pindakaas of magere yoghurt met granola. 

Natuurlijk neem ik af en toe ook nog wat "slechts", het is niet dat ik mezelf push om alleen maar gezonde dingen te eten. Eens in de zoveel tijd een frisje of wat vets is heus niet zo erg, als je het maar met mate doet. 

Voor mij is dit al een hele verandering, eerst was ik me hier namelijk helemaal niet bewust van want "ik bleef toch wel slank". Ondanks dat je slank blijft is het voor je lichaam ook gewoon beter om goed te eten. Ik heb nu namelijk niet meer net als vroeger dat ik elke dag frisdrank neem, ik neem bijvoorbeeld in het weekend wel af en toe een colaatje maar doordeweeks drink ik elke dag 2 liter water. 

Ik ben vooral geen personal coach en doe het ook gewoon op de manier waarop het voor mij goed voelt. Ik merk in ieder geval al verschil: ik voel me fitter, energieker en nóg positiever dan dat ik al was.

HOE HOU JE ALLES BIJ?
Maar, ik heb nu dus te maken met trainingsschema's, aantal liter water per dag, de eiwitten die ik binnen krijg en ga zo maar door. Tegenwoordig hebben we (bijna) allemaal wel een smartphone waarop we verschillende apps kunnen downloaden. 

Ik gebruik bijvoorbeeld MyFitnessPal om mijn eten bij te houden. Dit is een gratis app waarbij je aan het begin je doel in kunt stellen, dit is dus voor iedereen: of je nou wil afvallen, bijkomen of op je gewicht wil blijven. Via deze app kan ik ook heel makkelijk zien of ik voldoende voedingsstoffen binnen heb gekregen en hoeveel calorieën per dag ik mag/moet eten om dit doel te behalen.

Op de BasicFit app (ik sport bij BasicFit) heb ik voor mezelf een trainingsschema gemaakt voor een aantal dagen per week. Deze heb ik volledig samen gesteld en opgeslagen in de app. In de app kun je ook precies zien hoe je deze trainingen uitvoert. 

Vaak maak ik een "rondje". Ik begin met cardio dit doe ik dan 25 minuten, de loopband is mijn favoriet maar crossfit of een keer fietsen is ook heel goed voor je. Ik probeer dit dan ook af te wisselen. Vervolgens ga ik door naar de krachtapparaten, daarna naar de gewichten en vervolgens naar de "loze" ruimte. Hier kan ik dan nog op een matje trainen met bijvoorbeeld mijn elastieken of doe ik nog wat buikspier oefeningen. Daarna eindig ik met het "afkoelen", gewoon even de spieren stretchen. 

Soms doe ik voor de afwisselen ook weleens een groeples, bij BasicFit heb je namelijk heelveel verschillende soorten. Barbell, Abs & core, bootcamp en ga zo maar door. Dit is leuk, maar ook een goede afwisseling.


Ben jij ook aan het sporten? Heb je ook weer goede doelen voor het nieuwe jaar?

Een reactie posten

Latest Instagrams

© Beauty by Bo. Design by FCD.